Alkon viinien makutyypit

Alkon viinien makutyypit helpottavat viinin valintaa. Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaa eniten viinin maku, joten se on myös haluttu nostaa selvästi esille myymälässä.

Hinnasta ostopäätöksen perusteena luennoitsijat eivät puhuneet. Alkon myyntitilastoja tutkineelle ja suomalaista mielenmaisemaa tuntevalla on kuitenkin melkoisen selvää, että juuri hinta on todennäköisesti se tärkein ostokriteeri.

Tutkimusten mukaan suomalaiset kokivat, että heidän tietonsa viineistä on vielä melko vähäistä, mutta halu oppia uutta on melkoinen. Vanhat täyteläisyys–kuivuus-merkinnät olivat kuluttajien keskuudessa erittäin suosittuja, mutta asiantuntijoiden näkökulmasta viinejä hyvin tekniseltä ja ohuelta kulmalta kuvaavia.

Makutyyppien suunnittelu vei Alkon asiantuntijoilta parisen vuotta ja lähtökohtana oli 2 000-3 000 tuotteen ryhmittely niin, että se olisi aiempaa helpompi ostajille. Makutyyppejä hyödynnetään myös alkolaisten koulutuksessa, se auttaa heitä jäsentämään valikoimaa. Makutyypitys valmistui kuluttaja- ja ostokäyttäytymistutkimusten pohjalta vuonna 2012.

Makutyyppejä kuvaavien sanaparien miettiminen vei aikaa: mitkä kaksi sanaa kuvaavat juuri tätä tyyppiä?

Tietyt makutyypit korostuvat Alkon hyllyssä, mikä johtuu kuluttajien mieltymyksistä. Punaviineistä Mehevä ja hilloinen on yleisin tyyppi, valkoviineistä puolestaan Pirteä ja hedelmäinen.

Miten makutyypit määräytyvät?

Alkon laadunvalvonnalla on merkittävä rooli maakutyypitysten määräytymisessä.

– Kun Alkon uutuustuotteita arvioidaan, vähintään viisi henkilöä osallistuu aistinvaraiseen arviointiin, ja heidän arvionsa pohjalta makutyyppi määräytyy. Alkon asiantuntijat maistelevat tuhansia viinejä vuosittain, joten heillä on hyvä tuntemus maailman viinityypeistä, kertoo Laura Koivisto Alkon laadunvalvonnasta. Rajatapauksiakin löytyy ja välillä asiantuntijoidenkin välillä käydään keskustelua. Viininmakutyyppi voi myös vaihtua esimerkiksi vuosikerran vaihtuessa.

Rajatapauksiakin löytyy ja välillä asiantuntijoidenkin välillä käydään keskustelua.

Makutyyppiä määriteltäessä viinistä tehdään myös kemiallinen analyysi, jonka pohjalta selvitetään esimerkiksi alkoholi- ja sokeripitoisuus sekä väri. Alkon käytössä on myös tilastollinen malli, jonka perusteella makutyyppiä voidaan arvioida.

Makutyypit viininystävän apuna

Kun kuluttaja on löytänyt mieleisesi viinin, hänen on helppo kokeilla muita saman makutyypin viinejä. Ja jos  tietää pitävänsä esimerkiksi täyteläisistä ja erittäin täyteläisistä punaviineistä kiireisellä Alkon pikarastilla kannattaa hakeutua heti silmäilemään ruskeita Roteva ja voimakas -makutyypin punaviinejä

Alko_makutyypit_punaviinit

Kuva: Alko

Punaviinien makutyyppiä määrää voimakkaasti kaksi asiaa: tanniinit ja täyteläisyys. Esimerkiksi Pinot Noir -rypäle, joka on harvoin hyvin täyteläinen ja roteva, määritellään monesti Marjaisa ja raikas -makutyyppiin kuuluvaksi täyteläisyysasteen ja tanniinisuuden vuoksi. Pinot Noir -viini voi olla myös hieman kehittyneempää ja silloin se kuuluu Vivahteikas ja kehittynyt -makutyyppiin.

Alko_makutyypit_valkoviinit

Kuva: Alko

Valkoviineistä Pehmeä ja kepeä on ainoa makutyyppi, jossa on vain kuivia viinejä. Lempeä ja makeahko -tyypistä löytyy puolestaan viinejä puolikuivista makeisiin. Tammisten valkoviinien ystävän kannattaa puolestaan valita Runsas ja paahteinen -makuryhmän viinejä ja hapokkaimmat valkoviinit löytyvät Vivahteikas ja ryhdikäs -makutyypistä.


Kirjoitus perustuu Viiniexpo 2016 -tapahtumassa 18.3.2016 Alkon Kaisa Kokon ja Laura Koiviston pitämään luentoon.
Lisätietoja Alkon sivuilta, Alkon makutyypit: lataa pdf.

By | 2019-04-30T15:31:20+00:00 maaliskuu 19th, 2016|Viini|0 Comments